آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

مجسمه «ملکه جنایت» در لندن نصب می‌شود

مجسمه‌ای از «آگاتا کریستی» برای بزرگداشت این نویسنده بزرگ ادبیات جنایی در میدانی در لندن نصب می‌شود.




 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اولین مجسمه یادبود «ملکه جنایت» در لندن، برای بزرگداشت این زن رمان‌نویس در مرکز سالن‌های تئاتر این شهر نصب می‌شود.



 این مجسمه برای تقدیر از تلاش‌های آگاتا کریستی ـ نویسنده سرشناس انگلیسی ـ در زمینه آثار نمایشی ساخته می‌شود.



 این رمان‌نویس مشهور اولین نمایشنامه‌نویس زنی بود که سه اثر از او به طور همزمان در سالن تئاتر «وست اند» به روی صحنه رفتند. نمایش‌نامه‌ی «تله‌موش» وی رکورددار برگزاری طولانی‌ترین اجرای تئاتر در لندن است.



 این بنای برنزی که به شکل یک کتاب عظیم ساخته می‌شود، توسط «استفن ویلی کوهن»، تهیه‌کننده «تله موش»، و نوه آگاتا کریستی «متی پیچارد» برپا خواهد شد.



 به نوشته روزنامه گاردین، در مراسم رونمایی این اثر یادبود، زندگی و آثار خالق شخصیت‌های محبوبی چون «خانم مارپل» و «هرکول پوآرو» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



 آثار آگاتا کریستی که لقب نویسنده پرفروش‌ترین آثار جهان را به همراه دارد، تاکنون به 50 زبان مختلف ترجمه شده‌اند. آثار این رمان‌نویس زن برجسته تاکنون بیش از چهار میلیارد نسخه در سطح جهان فروش داشته‌اند.



 اولین مجسمه یادبود آگاتا کریستی در لندن قرار است 25 ماه نوامبر، همزمان با شصتمین سالگرد به روی صحنه رفتن نمایش ماندگار «تله موش»، رونمایی شود.



 آگاتا کریستی (متولد 15 سپتامبر 1890) اگرچه با نام «ماری وست‌ماکوت» رمان‌های عاشقانه هم می‌نوشت، اما بیش‌تر شهرتش برای 80 رمان پلیسی بوده‌ است. رمان‌های پلیسی فوق‌العاده‌ی او و خلق کارآگاهان نام‌آشنایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» موجب شد تا لقب «ملکه‌ی‌ جنایت» را بگیرد و از بزرگ‌ترین و خلاق‌ترین نویسندگانی محسوب شود که برای رشد این ژانر پرطرفدار تلاش کرد.



 کتاب رکوردهای جهانی گینس، کریستی را نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی در طول دوران و دومین نویسنده‌ی پرفروش تاریخ ادبیات جهان دانسته است که بعد از ویلیام شکسپیر، آثار او در میان تمامی ژانرها، پرفروش‌ترین بوده‌اند. برای پی بردن به محبوبیت او کافی است بدانیم آثار آگاتا کریستی پرفروش‌ترین رمان‌ها در تمام دوران فرانسه بوده‌اند.



 او اولین نویسنده‌ای بود که در سال 1955 جایزه‌ی «گراند مستر» را از انجمن نویسندگان آثار پلیسی آمریکا دریافت کرد و در همان سال، جایزه‌ی «ادگار آلن پو» را از سوی همین انجمن گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.