آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

انتشار داستان‌های کوتاه آگاتا کریستی برای نوجوانان

سیمین تاجدینی مجموعه چندجلدی «داستان‌های کوتاه آگاتا کریستی» را برای نوجوانان ترجمه کرد.


 این مترجم به خبرنگار ابیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این مجموعه به قلم نویسنده معروف داستان‌های ژانر جنایی و معمایی یعنی آگاتا کریستی به نگارش درآمده و کار ویرایش آن را فتحعلی آشتیانی بر عهده دارد.


 «ستاره غرب»، «تامی و توپنس»، «آخرین جلسه احضار ارواح»، «ماجرای لیستردیل»، «سه موش کور»، «کمربند هیپولیتا»، «حماقت گرینشاو»، «راز مرگ خانم جونز»، «الهام در معبد دلفی» و «آقای کویین در رویستون» عناوین این مجموعه‌اند.


 او درباره کتاب «ستاره غرب» گفت: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه به قلم نویسنده معروف آگاتا کریستی است. در داستان‌های این کتاب شخصیت معروف داستان‌های آگاتا کریستی که برای همگی شناخته‌شده است و نزد خوانندگان از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است یعنی هرکول پوآرو نقش‌آفرینی می‌کند. پوآرو همیشه در وقایع به‌دنبال ذات بشری است و با روش منحصر به‌فرد خودش پرده از رازهایی برمی‌دارد که به‌راحتی حل‌شدنی نیستند.


 تاجدینی درباره کتاب «تامی و توپنس» نیز اظهار کرد: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه است که توسط دو شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی به نام های تامی و توپنس شکل می‌گیرد. این‌ها جزو شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای محسوب نمی‌شوند که توسط آگاتا کریستی در داستان‌ها به کار برده شده. این دو نفر علاوه بر این‌که همسر یکدیگرند با کمک هم یک دفتر کارآگاهی را اداره می‌کنند و با ذکاوت و هوش قابل تحسین‌شان پرده از راز یک رشته از اتفاقات و جنایات سازمان‌دهی‌شده برمی‌دارند.


 
تاجدینی



 این مترجم درباره کتاب «آخرین جلسه احضار ارواح» هم گفت: در داستان‌های این کتاب برخلاف بسیاری از کتاب‌های دیگر این مجموعه از شخصیت‌های شناخته‌شده و معروف داستانی آگاتاکرستی اثری دیده نمی‌شود و تمامی افراد صرفا در تک‌داستان نقش‌آفرینی می‌کنند. این داستان‌ها خواننده را با خود به دنیای رازآلود ماورا برده و موضوعاتی همچون حرص، عشق، کینه و عداوت را به زیبایی به تصویر می‌کشند.


 او سپس درباره «ماجرای لیستردیل» اظهار کرد: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه است که در آن شخصیت‌های معروف داستانی همچون پوآرو و مارپل مورد استفاده نویسنده قرار نگرفته‌اند. این کتاب سرشار از موضوعاتی همچون عشق، نفرت، گذشت، حرص و طمع است که خواننده را مجذوب محتوای خود می‌کند.


 تاجدینی همچنین درباره کتاب «سه موش کور» گفت: این کتاب شامل تعدادی از داستان‌هاست که در آن شخصیت‌های مشهور داستانی نویسنده نقش‌آفرینی نمی‌کنند. این کتاب نیز تصویرگر ذات بشری است که از نکات کلیدی محسوب می‌شود که همواره مورد توجه و استفاده نویسنده قرار می‌گرفته و به کمک آگاهی از این خصوصیات است که می‌توان از وقایع رازگشایی کرد.


 او افزود: در کتاب «کمربند هیپولیتا» هرکول پوآرو نقش‌آفرینی می‌کند. در این کتاب شاهد 10 داستان هستیم که هر یک با یکی از داستان‌های اساطیری یونان باستان در ارتباط هستند و در آن‌ها هرکول پوآرو پرده از راز جنایاتی برمی‌دارد که برای همگان در هاله‌ای از ابهام هستند و با نبوغ خود همگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این کتاب شامل داستان‌های کوتاه جذاب و گیرایی است که خواننده را وادار می‌کند به محض به‌دست گرفتن کتاب تا صفحه آخر آن را بی‌وقفه مطالعه کند.


 تاجدینی در ادامه اظهار کرد: کتاب «پودینگ کریسمس» شامل چند داستان کوتاه است و شخصیت معروف داستانی آگاتا کریستی یعنی هرکول پوآرو در آن نقش اصلی را در حل جنایات ایفا می‌کند. پوآرو نیز همچون شخصیت دیگر داستانی نویسنده یعنی مادام مارپل بر آگاهی از ذات بشری تأکید بسیاری دارد و در تمام موفقیت‌هایش ردپای این دانش را می‌توان دید.


 او درباره کتاب «حماقت گرینشاو» هم گفت: در این کتاب که شامل چندین داستان کوتاه می‌شود یکی از شخصیت‌های معروف داستانی آگاتا کریستی نقش اصلی را ایفا می‌کند و آن کسی نیست جز خانم مارپل ریزنقش و زیرک که با نبوغ سرشار خود پرده از راز وقایع سر به مهر برمی‌دارد.


 این مترجم با اشاره به «راز مرگ خانم جونز» گفت: در این کتاب که شامل چندین داستان کوتاه می‌شود نیز خانم مارپل ریزنقش و زیرک ایفای نقش کرده و در نهایت اوست که با تکیه بر ذات بشری و با بهره‌گیری از استعداد منحصربه‌فرد خود اسرار پیچیده را حل می‌کند.


 تاجدینی درباره «الهام در معبد دلفی» آگاتا کریستی نیز خاطرنشان کرد: در این کتاب که شامل تعدادی از داستان‌های کوتاه آگاتاکریستی است یکی از شخصیت‌های داستانی او که در ایران شناخته‌شده نیست به نام پارکر پاین نقش‌آفرینی می‌کند. پارکر پاین که سالیان سال به فراخور زمینه کاری خود با انواع و اقسام جنایات و دسته‌بندی آن‌ها آشنایی دارد با هوش و ذکاوت خود و به کار بردن تجارب شغلی‌اش از حل معمای جنایات پیچیده سربلند بیرون می‌آید. داستان‌های این کتاب که به نوعی اتفاقات رازآلودی در آن‌ها رخ می‌دهد برای خواننده جذابیتی خاص را ایجاد می‌کند.


 این مترجم درباره «آقای کویین در رویستون» هم گفت: این کتاب نیز شامل تعدادی از داستان‌های کوتاه است که توسط یکی از شخصیت‌های اصلی مورد استفاده آگاتا کریستی یعنی آقای کویین خلق می‌شود که در ایران چندان شناخته‌شده نیست. این فرد در یک‌سری اتفاقات جذاب نقشی بسزا ایفا می‌کند که این اتفاقات خواننده را با شوق به‌دنبال خود می‌کشاند.


 این مجموعه بناست توسط نشر ویدا راهی بازار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.