آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

انتشار داستان‌های کوتاه آگاتا کریستی برای نوجوانان

سیمین تاجدینی مجموعه چندجلدی «داستان‌های کوتاه آگاتا کریستی» را برای نوجوانان ترجمه کرد.


 این مترجم به خبرنگار ابیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این مجموعه به قلم نویسنده معروف داستان‌های ژانر جنایی و معمایی یعنی آگاتا کریستی به نگارش درآمده و کار ویرایش آن را فتحعلی آشتیانی بر عهده دارد.


 «ستاره غرب»، «تامی و توپنس»، «آخرین جلسه احضار ارواح»، «ماجرای لیستردیل»، «سه موش کور»، «کمربند هیپولیتا»، «حماقت گرینشاو»، «راز مرگ خانم جونز»، «الهام در معبد دلفی» و «آقای کویین در رویستون» عناوین این مجموعه‌اند.


 او درباره کتاب «ستاره غرب» گفت: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه به قلم نویسنده معروف آگاتا کریستی است. در داستان‌های این کتاب شخصیت معروف داستان‌های آگاتا کریستی که برای همگی شناخته‌شده است و نزد خوانندگان از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است یعنی هرکول پوآرو نقش‌آفرینی می‌کند. پوآرو همیشه در وقایع به‌دنبال ذات بشری است و با روش منحصر به‌فرد خودش پرده از رازهایی برمی‌دارد که به‌راحتی حل‌شدنی نیستند.


 تاجدینی درباره کتاب «تامی و توپنس» نیز اظهار کرد: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه است که توسط دو شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی به نام های تامی و توپنس شکل می‌گیرد. این‌ها جزو شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای محسوب نمی‌شوند که توسط آگاتا کریستی در داستان‌ها به کار برده شده. این دو نفر علاوه بر این‌که همسر یکدیگرند با کمک هم یک دفتر کارآگاهی را اداره می‌کنند و با ذکاوت و هوش قابل تحسین‌شان پرده از راز یک رشته از اتفاقات و جنایات سازمان‌دهی‌شده برمی‌دارند.


 
تاجدینی



 این مترجم درباره کتاب «آخرین جلسه احضار ارواح» هم گفت: در داستان‌های این کتاب برخلاف بسیاری از کتاب‌های دیگر این مجموعه از شخصیت‌های شناخته‌شده و معروف داستانی آگاتاکرستی اثری دیده نمی‌شود و تمامی افراد صرفا در تک‌داستان نقش‌آفرینی می‌کنند. این داستان‌ها خواننده را با خود به دنیای رازآلود ماورا برده و موضوعاتی همچون حرص، عشق، کینه و عداوت را به زیبایی به تصویر می‌کشند.


 او سپس درباره «ماجرای لیستردیل» اظهار کرد: این کتاب شامل تعدادی داستان کوتاه است که در آن شخصیت‌های معروف داستانی همچون پوآرو و مارپل مورد استفاده نویسنده قرار نگرفته‌اند. این کتاب سرشار از موضوعاتی همچون عشق، نفرت، گذشت، حرص و طمع است که خواننده را مجذوب محتوای خود می‌کند.


 تاجدینی همچنین درباره کتاب «سه موش کور» گفت: این کتاب شامل تعدادی از داستان‌هاست که در آن شخصیت‌های مشهور داستانی نویسنده نقش‌آفرینی نمی‌کنند. این کتاب نیز تصویرگر ذات بشری است که از نکات کلیدی محسوب می‌شود که همواره مورد توجه و استفاده نویسنده قرار می‌گرفته و به کمک آگاهی از این خصوصیات است که می‌توان از وقایع رازگشایی کرد.


 او افزود: در کتاب «کمربند هیپولیتا» هرکول پوآرو نقش‌آفرینی می‌کند. در این کتاب شاهد 10 داستان هستیم که هر یک با یکی از داستان‌های اساطیری یونان باستان در ارتباط هستند و در آن‌ها هرکول پوآرو پرده از راز جنایاتی برمی‌دارد که برای همگان در هاله‌ای از ابهام هستند و با نبوغ خود همگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این کتاب شامل داستان‌های کوتاه جذاب و گیرایی است که خواننده را وادار می‌کند به محض به‌دست گرفتن کتاب تا صفحه آخر آن را بی‌وقفه مطالعه کند.


 تاجدینی در ادامه اظهار کرد: کتاب «پودینگ کریسمس» شامل چند داستان کوتاه است و شخصیت معروف داستانی آگاتا کریستی یعنی هرکول پوآرو در آن نقش اصلی را در حل جنایات ایفا می‌کند. پوآرو نیز همچون شخصیت دیگر داستانی نویسنده یعنی مادام مارپل بر آگاهی از ذات بشری تأکید بسیاری دارد و در تمام موفقیت‌هایش ردپای این دانش را می‌توان دید.


 او درباره کتاب «حماقت گرینشاو» هم گفت: در این کتاب که شامل چندین داستان کوتاه می‌شود یکی از شخصیت‌های معروف داستانی آگاتا کریستی نقش اصلی را ایفا می‌کند و آن کسی نیست جز خانم مارپل ریزنقش و زیرک که با نبوغ سرشار خود پرده از راز وقایع سر به مهر برمی‌دارد.


 این مترجم با اشاره به «راز مرگ خانم جونز» گفت: در این کتاب که شامل چندین داستان کوتاه می‌شود نیز خانم مارپل ریزنقش و زیرک ایفای نقش کرده و در نهایت اوست که با تکیه بر ذات بشری و با بهره‌گیری از استعداد منحصربه‌فرد خود اسرار پیچیده را حل می‌کند.


 تاجدینی درباره «الهام در معبد دلفی» آگاتا کریستی نیز خاطرنشان کرد: در این کتاب که شامل تعدادی از داستان‌های کوتاه آگاتاکریستی است یکی از شخصیت‌های داستانی او که در ایران شناخته‌شده نیست به نام پارکر پاین نقش‌آفرینی می‌کند. پارکر پاین که سالیان سال به فراخور زمینه کاری خود با انواع و اقسام جنایات و دسته‌بندی آن‌ها آشنایی دارد با هوش و ذکاوت خود و به کار بردن تجارب شغلی‌اش از حل معمای جنایات پیچیده سربلند بیرون می‌آید. داستان‌های این کتاب که به نوعی اتفاقات رازآلودی در آن‌ها رخ می‌دهد برای خواننده جذابیتی خاص را ایجاد می‌کند.


 این مترجم درباره «آقای کویین در رویستون» هم گفت: این کتاب نیز شامل تعدادی از داستان‌های کوتاه است که توسط یکی از شخصیت‌های اصلی مورد استفاده آگاتا کریستی یعنی آقای کویین خلق می‌شود که در ایران چندان شناخته‌شده نیست. این فرد در یک‌سری اتفاقات جذاب نقشی بسزا ایفا می‌کند که این اتفاقات خواننده را با شوق به‌دنبال خود می‌کشاند.


 این مجموعه بناست توسط نشر ویدا راهی بازار شود.

ریدلی اسکات «هرکول پوآرو» را به پرده‌ سینما می‌آورد

اقتباس سینمایی جدیدی از یکی از داستان‌های «هرکول پوآرو» شاهکار «آگاتا کریستی» ساخته می‌شود.


 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمپانی «فاکس» حق ساخت فیلم سینمایی «قتل در قطار شرقی» را بر اساس یکی از رمان‌های آگاتا کریستی با محوریت شخصیت «هرکول پوآرو» به دست آورد.


 به گزارش سینمای اروپا، آگاتا کریستی با فروش بیش از دو میلیارد نسخه از رمان‌هایش عنوان نویسنده‌ی پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات جهان را یدک می‌کشد. خالق «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» در طول عمرش بیشی از 80 رمان‌، داستان کوتاه‌ و مجموعه داستان و 19 نمایشنامه را به نگارش درآورد. حدود 40 تله فیلم براساس آثار کریستی ساخته شده و معروفترین اقتباس تلویزیونی از کارهای او سریال «هرکول پوآرو» با بازی «دیوید ساچت» است.


 «ریدلی اسکات»، «مارک گوردون» و «سیمون کینبرگ» تهیه‌کنندگان این فیلم اقتباسی هستند.


 سیدنی لومت در سال 1974 داستان «قتل در قطار شرقی» را دستمایه‌ فیلمی قرار دارد و شش جایزه‌ اسکار را از آن خود کرد.


 «اینگرید برگمن» برای هنرنمایی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و جایزه‌ بافتا را در همین بخش به دست آورد و جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد آکادمی اسکار به «آلبرت فینی» هنرپیشه‌ نقش پوآرو رسید.

پوآرو به رادیو می‌آید

داستان "سرقت یاقوت سلطنتی" آگاتا کریستی با گویندگی بهروز رضوی در رادیو تهران روایت می‌شود.


 به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، رادیو تهران در حالی داستانی جنایی با شخصیت محوری هرکول پوآرو را برای پخش انتخاب کرده است که به تازگی اعلام شد، دیوید سوشه، بازیگر این نقش پس از 25 سال بازی در نقش این کارآگاه معروف بلژیکی، با این شخصیت تلویزیونی خداحافظی می‌کند.


 برنامه "کتاب شب" به مدت یک هفته، داستانی از آگاتا کریستی را با عنوان "سرقت یاقوت سلطنتی" پخش می‌کند.


 محسن حکیم معانی - سردبیر برنامه - با بیان این که بانو آگاتا کریستی، به‌ عنوان یکی از مبتکران داستان‌های جنایی است، گفت: آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی بود. داستان‌های وی، بخصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آورد، بلکه وی را به‌ عنوان یکی از مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح کرد.


 وی افزود: آگاتا کریستی در کتاب رکوردهای گینس مقام اول در میان پرفروش‌ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران‌ها و مقام دوم (بعد از ویلیام شکسپیر)در میان پرفروش‌ترین نویسندگان در هر زمینه‌ای را به خود اختصاص داده ‌است.


 معانی به خلاصه داستان اشاره کرد و افزود: قهرمان اصلی این داستان، هرکول پوارو است که در پی یافتن سارق یاقوت سلطنتی است و ماجراهایی که برای او اتفاق می‌افتد.


 برنامه "کتاب شب" هر هفته با انتخاب معروف‌ترین رمان های ایرانی و خارجی از ساعت 23:30، از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن رادیو تهران می رود.


 محمود احمدی تهیه کننده، بهروز رضوی گوینده، محمد رضا گودرزیی نویسنده دیگر عواملی هستند که با این برنامه همکاری می کنند.


 مخاطبان با ارسال پیام کوتاه به شماره 30000955 یا با مراجعه به نشانی الکترونیک radiotehran@irib.ir می‌توانند رمان‌های مورد علاقه خود را معرفی کنند تا در این برنامه خوانده و نقد شود.

خداحافظی «هرکول پوآرو» با دنیای تصویر/ وداع با یادگار «آگاتا کریستی»

«دیوید سوشه»، بازیگر نقش به یادماندنی «هرکول پوآرو» پس از 25 سال بازی در نقش این کارآگاه معروف بلژیکی، با این شخصیت تلویزیونی خداحافظی می‌کند.


 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «دیوید سوشه»، بازیگر مشهور انگلیسی متولد 1964 که از سال 1989 شروع به بازی در نقش «هرکول پوآرو» کرد، تا کنون در تمامی داستان‌های «آگاتا کریستی» با محوریت شخصیت این کارآگاه مشهور حضور یافته است.


 «سوشه» 67 ساله که دیگر آن کارآگاه جوان دهه 80 نیست، این روزها به سبب بیماری از عصای معروف خود استفاده نمی‌کند و مجبور است بیشتر اوقات از صندلی چرخ‌دار برای جابجایی کمک بگیرد.


 این بازیگر انگلیسی معتقد است، گرچه جهان از زمان ساخت اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی پوآرو تغییر زیادی کرده، اما میل عموم مردم برای تماشای این گونه مجموعه‌های تلویزیونی همچنان بی‌تغییر مانده است.


 «سوشه» درباره خداحافظی‌اش با نقش پوآرو گفت: با شخصیتی خداحافظی می‌کنم که 25 سال با آن همراه بوده‌ام و به عنوان بازیگر بهترین دوست من بوده است، اما هرچیز پایانی دارد و هم اکنون زمان پایان این نقش است؛ چراکه با ساخت آخرین قسمت از این مجموعه دیگر داستانی از «آگاتا کریستی» با محوریت این کارآگاه باقی نمانده تا آن را به سریال تبدیل کنیم.


 «هرکول پوآرو» کارآگاه تخیلی بلژیکی است که توسط آگاتا کریستی خلق شد. او را می‌توان از مشهورترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات دانست که در بیش از 30 داستان بلند و بیش از 50 داستان کوتاه به عنوان شخصیت اصلی ظاهر شد و از این لحاظ نیز از رکوردداران است.


 «پوآرو» بلژیکی است و قبلا عضو نیروی پلیس بلژیک بوده، اما داستان‌های او زمانی آغاز می‌شود که به انگلیس آمد و کارآگاه خصوصی شد. اولین داستانی که او در آن شرکت داشت «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» است و آخرین آن‌ها «پرده» است که در آن پوآرو می‌میرد و به نوعی خود را می‌کشد.

«آگاتا کریستی» بهترین نویسنده جنایی تاریخ ‌انتخاب شد

براساس نظرسنجی بزرگ انجمن نویسندگان آثار جنایی آمریکا (CWA)، «آگاتا کریستی»، نویسنده معروف رمان‌های «هرکول پوآرو» که لقب «ملکه‌ جنایت» را یدک می‌کشد، برترین نویسنده جنایی تاریخ ادبیات نام گرفت.



 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آگاتا کریستی که در جهان به عنوان نویسنده‌ی مجموعه رمان‌های پلیسی «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» شناخته می‌شود، از سوی انجمن نویسندگان آثار جنایی، عنوان برترین نویسنده‌ی کتاب‌های جنایی جهان را دریافت کرد.


 این نظرسنجی در شصتمین سالروز تأسیس این انجمن فرهنگی برگزار شد و طی آن «قتل راجر آکروید» رمان سال 1926 کریستی، عنوان بهترین رمان جنایی را به خود اختصاص داد.


 این اثر که یکی از نخستین رمان‌های مجموعه پلیسی «هرکول پوآرو» به حساب می‌آید، در نظرسنجی که آرای اعضای انجمن نویسندگان آثار جنایی مد نظر قرار گرفته شده بود، عنوان نخست به دست آورد.


 در میان رقبای کریستی نویسندگان ژانر جنایی بسیاری به چشم می‌خورد که همگی مورد توجه هیأت داوران مراسمی بودند که روز گذشته در "فویلز" لندن برگزار شد.


 کتاب‌هایی از «ویکی کالینز»، نویسنده‌ اسکاتلندی، «استیگ لارسن»، خالق سه‌گانه پرفروش «هزاره»، «دختری با خال‌کوبی اژدها»، «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که به لانه زنبور لگد زد» از جمله جنایی‌نویسان سرشناسی بودند که نتوانستند استادان ادبیات کارآگاهی را شکست دهند.


 به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، رمان‌های «شرلوک هولمز»، شاهکار ماندگار «آرتور کانن دویل» نیز عنوان بزرگ‌ترین مجموعه رمان‌های جنایی را به خود اختصاص دادند.


 
آگاتا کریستی



 آگاتا کریستی، نویسنده 66 رمان کارآگاهی و 14 مجموعه داستان کوتاه است که بین سال‌های 1920 تا 1976 به نگارش درآمده‌اند. مجموعه آثار کریستی تاکنون بیش از چهار میلیون نسخه در سطح جهان فروش داشته‌اند. سریال‌ها و تله‌فیلم‌های بسیاری براساس داستان‌های پلیسی جذاب کریستی ساخته و به نمایش درآمدند.


 60 جلد رمان «شرلوک هولمز» کانن دویل بین سال‌های 1887 تا 1927 خلق شدند و دست‌مایه‌ ساخت فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی فراوانی قرار گرفتند که جدیدترین آن‌ها سریال شبکه «بی‌بی‌سی» است که «بندیکت کامبرباچ» نقش کارآگاه هلمز را در آن ایفا می‌کند.


 آگاتا کریستی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات جنایی انگلیس است که حدود 80 رمان‌ پلیسی فوق‌العاده‌ی او و خلق کارآگاهان نام‌آشنایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» موجب شد تا لقب «ملکه‌ جنایت» را بگیرد. کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز کریستی را نویسنده‌ پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی در طول دوران و دومین نویسنده‌ پرفروش تاریخ ادبیات جهان دانسته است که آثار او در میان تمامی ژانرها، پرفروش‌ترین بوده‌اند. آگاتا کریستی در 12 ژانویه‌ سال 1967 در سن 85 سالگی درگذشت.