آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

«آگاتا کریستی» بهترین نویسنده جنایی تاریخ ‌انتخاب شد

براساس نظرسنجی بزرگ انجمن نویسندگان آثار جنایی آمریکا (CWA)، «آگاتا کریستی»، نویسنده معروف رمان‌های «هرکول پوآرو» که لقب «ملکه‌ جنایت» را یدک می‌کشد، برترین نویسنده جنایی تاریخ ادبیات نام گرفت.



 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آگاتا کریستی که در جهان به عنوان نویسنده‌ی مجموعه رمان‌های پلیسی «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» شناخته می‌شود، از سوی انجمن نویسندگان آثار جنایی، عنوان برترین نویسنده‌ی کتاب‌های جنایی جهان را دریافت کرد.


 این نظرسنجی در شصتمین سالروز تأسیس این انجمن فرهنگی برگزار شد و طی آن «قتل راجر آکروید» رمان سال 1926 کریستی، عنوان بهترین رمان جنایی را به خود اختصاص داد.


 این اثر که یکی از نخستین رمان‌های مجموعه پلیسی «هرکول پوآرو» به حساب می‌آید، در نظرسنجی که آرای اعضای انجمن نویسندگان آثار جنایی مد نظر قرار گرفته شده بود، عنوان نخست به دست آورد.


 در میان رقبای کریستی نویسندگان ژانر جنایی بسیاری به چشم می‌خورد که همگی مورد توجه هیأت داوران مراسمی بودند که روز گذشته در "فویلز" لندن برگزار شد.


 کتاب‌هایی از «ویکی کالینز»، نویسنده‌ اسکاتلندی، «استیگ لارسن»، خالق سه‌گانه پرفروش «هزاره»، «دختری با خال‌کوبی اژدها»، «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که به لانه زنبور لگد زد» از جمله جنایی‌نویسان سرشناسی بودند که نتوانستند استادان ادبیات کارآگاهی را شکست دهند.


 به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، رمان‌های «شرلوک هولمز»، شاهکار ماندگار «آرتور کانن دویل» نیز عنوان بزرگ‌ترین مجموعه رمان‌های جنایی را به خود اختصاص دادند.


 
آگاتا کریستی



 آگاتا کریستی، نویسنده 66 رمان کارآگاهی و 14 مجموعه داستان کوتاه است که بین سال‌های 1920 تا 1976 به نگارش درآمده‌اند. مجموعه آثار کریستی تاکنون بیش از چهار میلیون نسخه در سطح جهان فروش داشته‌اند. سریال‌ها و تله‌فیلم‌های بسیاری براساس داستان‌های پلیسی جذاب کریستی ساخته و به نمایش درآمدند.


 60 جلد رمان «شرلوک هولمز» کانن دویل بین سال‌های 1887 تا 1927 خلق شدند و دست‌مایه‌ ساخت فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی فراوانی قرار گرفتند که جدیدترین آن‌ها سریال شبکه «بی‌بی‌سی» است که «بندیکت کامبرباچ» نقش کارآگاه هلمز را در آن ایفا می‌کند.


 آگاتا کریستی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات جنایی انگلیس است که حدود 80 رمان‌ پلیسی فوق‌العاده‌ی او و خلق کارآگاهان نام‌آشنایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» موجب شد تا لقب «ملکه‌ جنایت» را بگیرد. کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز کریستی را نویسنده‌ پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی در طول دوران و دومین نویسنده‌ پرفروش تاریخ ادبیات جهان دانسته است که آثار او در میان تمامی ژانرها، پرفروش‌ترین بوده‌اند. آگاتا کریستی در 12 ژانویه‌ سال 1967 در سن 85 سالگی درگذشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.