آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

آگا کریستی

خالق خانم مارپل و هرکول پوآرو

«معمایی برای یک جنایت» انتشار یافت

«معمایی برای یک جنایت» (تکنیک داستان‌پردازی پلیسی؛ از نوع معمایی) نوشته محمدمهدی نحوی‌فرد منتشر شد.

به گزارش بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «کتاب «معمایی برای یک جنایت» به ترفندها و شگردهای پلیسی‌نویسان برای به بازی گرفتن ذهن مخاطبان و ایجاد کنجکاوی در آنان می‌پردازد.

در این اثر چگونگی ایجاد «معما» در طرح داستان‌ها و فیلمنامه‌های پلیسی شرح داده می‌شود؛ در حالی‌که به آثار گوناگون پلیسی از این نوع استناد شده است. از آن‌جا که در عرصه داستان‌نویسی، سینما و تلویزیونِ کشورمان در زمینه ساختار ژانر پلیسی - «معمایی» در اکثر مواقع دچار ضعف و کمبود بوده‌ایم، این کتاب بر آن است تا با آنالیز حیله‌ها و شگردهای پیچیده‌سازی، گمراه‌سازی و انحراف ذهن در این آثار، به شناخت بیش‌تر این ژانر ادبی - سینمایی کمک کند. 

به این منظور در این اثر با توجه به داستان‌ها و فیلم‌های پلیسی از نوع معمایی که نزد مخاطبان شناخته‌شده‌تر هستند (همچون آثار ملکه جنایت «آگاتا کریستی»؛ خالق هرکول پوآرو و آثار «سِر آرتور کانن دویل»؛ خالق شرلوک هُلمز و ...)، چهار مرحله داستان‌پردازی پلیسی ارائه شده است که از مرحله «تنظیم طرح و توطئه جنایت» تا «دستگیری مجرم» را شامل می‌شود.

همچنین نویسنده با استناد به آثار پلیسی، 14 روش برای «ایجاد سوء ظن» نسبت به شخصیت‌ها به دست آورده و آن را در مبحث «مظنون‌سازی» - که یکی از شگردهای انحراف ذهن است - ارائه کرده است.»

کتاب «معمایی برای یک جنایت» در 232 صفحه و به قیمت 5500 تومان توسط نشر آموت و با همکاری بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان منتشر شده است.

محمدمهدی نحوی‌فرد متولد سال 1350 و تحصیل‌کرده سینما، در حال حاضر به عنوان کارگردان در صدا و سیمای مرکز قزوین مشغول به کار است. 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.